Wednesday, February 9, 2011

SIMPATI AKU UTK SAHABAT BAIK KU........

Tadi dgn x semena-mena aku dpt call drpd sahabat baik aku mase di sekolah menengah. Kami bersahabat baik sejak kami di tingkatan 3 lagi. Dan sepanjang kami berkawan, dialah satu-satunya sahabat yg x pernah bertengkar & bergaduh dgn aku. Aku sendiri pun x pernah nak sakit ati ngan dia......
Aku ingat ianya panggilan biasa utk bertanya khabar, rupa2nya dia ade cerita sedih yg nak dikongsikan dgn aku.....Mulanya dia agak keberatan tapi dia sudah x sanggup menanggug perasaan itu sendirian. Dia malu utk bercerita bahawa suami yg dicintainya main kayu tiga ngan perempuan lain sampai pompuan tue mengandung. Dia malu kerana risau dikatakan tidak pandai menjaga suami. Apelah malang nasib sahabat aku yg telah memberi seluruh kepercayaannya pd suami yg tercinta tanpa secalit pun rasa ragu. Selama ini dia ingat suaminya selalu lewat kerana OT tapi sebenarnya suaminya mengambil kesempatan tersebut utk berseronok ngan pompuan lain. Begitu naif sahabat aku yg sorang nie sehingga diperbodohkan oleh suami sendiri. Kalau x pasal pompuan tue kena tinggal ngan suami sahabat aku nie sbb dah mengandung mesti sampai kesudah sahabat aku x tahu kecurangan suaminya. Dahlah menjadi pemusnah rumahtangga orang malah sanggup menelefon sahabat aku utk memberitahu tentang hubungan mereka berdua sehingga sanggup mengaku yg dia mengandungkan benih dari suami sahabat aku itu. Bagaimana remuknya perasaan sahabat aku apabila mendapat tahu perkara tersebut. Dia merasakan seluruh bumi ini terhempap diatas kepalanya......tambahan lg sang suami mengakui kecurangan tersebut.......oh....kasihan sahabat aku..........
Aku tumpang simpati dan emosi ngan masalah sahabat aku nie. Apakah selayaknya dia dilayan sebegitu setelah dia sanggup mengharungi kesusahan & kekurangan bersama suami tanpa banyak karenah. Aku tetap x dpt terima dimana hanya lelaki sahaja layak utk curang & wanita hanya layak memaafkan kecurangan si suami demi anak2 & rumahtangga. Dimana letaknya akal & fikiran seorg yg bernama lelaki & suami. Apakah tiada sekelumit pun perasaan bersalah yg bertandang sewaktu melakukan perkara yg diluar batasan? Apakah tidak terbayang difikiran gambaran wajah anak2 yg sedia menanti kepulangan si ayah....? Mungkin sahabat aku juga mempunyai kekurangan tapi bukankah lebih baik berbincang & berterus terang tentang pelbagai perkara agar keharmonian rumahtangga lebih terbela. Si suami pun bukannya seorang yg sempurna tetapi si isteri masih setia disisi.
Nasihat aku pd sahabat ku.....Pasti ada sesuatu yg Allah telah rencanakan utk kau duhai sahabat. Terima ianya sebagai ujian dr tuhan & yg penting kau harus tabah demi anak2. Jangan di harap pd sang suami. Kau harus keras & kental berusaha, mengumpul duit demi masa depan kau & anak2. Kau harus menjadi wanita yg kuat & jangan lemah. Jgn asyik duduk murung, termenung & menangis. Aku akan terus berada disisi kau utk menjadi tiang utk kau berpaut.

2 comments:

Unknown said...

kak yuz sape la geranganya tu eh.. sianye dia.. semoga dia tabah meghadapi duggan ini.. org lelaki mcm tu mmg x berpijak di bumi yang nyata.. nt dpt la balasn yg allah berikan br la dia nk cari isterinya tu..

Kami :- said...

itulah kisah benar kawan baik akak....harap2 dia tabah & sabar ler hendaknyer.....