Saturday, February 19, 2011

UJIAN DARI ALLAH, MUSIBAH ATAU KASIH SAYANG......

Untuk renungan bersama..........
Seorang lelaki pernah bertanya kepada Imam Asy-Syafi'i "Wahai Abu Abdillah, manakah yang lebih baik bagi seseorang manusia, dibiarkan atau diuji.......?"
Imam Asy-Syafi'i menjawab,"Tidak mungkin seseorang dibiarkan hinggalah ia diuji. Sesungguhnya Allah S.W.T telah menguji nabinya, Nuh, Ibrahim, Musa, Isa juga kekasihnya Muhammad S.A.W". Al-Allamah Ibnu Qoyyim menyatakan,"Ujian merupakan suatu keharusan yang menimpa manusia & tidak seorang pun yang dapat mengelak darinya...."
Sesungguhnya ujian Allah bukan hanya datang dlm kesusahan semata, kesenangan yang Allah kurniakan juga merupakan salah satu ujian. Jangan dianggap dengan kesenangan yang Allah kurniakan kepada kita sudah cukup untuk membuktikan bahawa Allah sayang kepada kita. Hakikat sebenarnya, kesenangan adalah salah satu ujian untuk menguji sejauh mana ketaatan kita kepada-Nya. Terkadang, kita cepat lupa diri & tenggelam dalam kesenangan & kekayaan yang Allah kurniakan seperti yang pernah berlaku kepada Qarun, manusia terkaya pada zaman kaum nabi Musa A.S yang bermegah-megahan dengan hartanya & akhirnya dia ditimpa bencana lalu tenggelamlah dia bersama-sama hartanya.
Dan janganlah kita mengeluh atau bersedih sekiranya kita ditimpa musibah. Itu bukanlah bererti Allah benci kepada kita, bahkan Allah sebenarnya mengasihi kita. Dengan musibah yang melanda membuatkan kita semakin dekat & kuat untuk mengingati Allah. Terkadang, dengan musibah yang melanda akan membuatkan kita yang terleka atau alpa ini kembali mentaati-Nya. Nabi Muhammad S.A.W sendiri sering diuji malahan ujian yang didatangkan kepada baginda lebih besar & berat. Tetapi baginda masih terus mentaati Allah S.W.T tanpa sebarang keraguan.
Semakin tinggi kecintaan kita kepada Allah maka semakin kuat ujian yang bakal kita tempuhi demi membuktikan kecintaan kita kepada Yang Maha Agung.
Ingatlah.......
Bila Allah cepat memakbulkan doamu maka dia menyayangimu,
Bila Dia lambat memakbulkan doamu maka dia ingin mengujimu,
Bila Dia tidak memakbulkan doamu maka dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu,
Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada Allah dalam apa jua keadaan kerana kasih sayang Allah itu medahului kemurkaan-Nya......

No comments: