Sunday, July 12, 2009

KAMI MEMASAK LAGI......

Hari Sabtu 11/07/09 ari tue, aku ngan En Tapa sekali lagi berganding bahu memasak untuk makan tengahari. Memandangkan emak balik Bandar Banting maka kami pun turun padang utk memasak. Bukanlah time mak ade aku xleh memasak cuma mak tue lagi pantas & tangkas maklumlah orang lame. Inilah time yg aku paling suka.....memasak bersama En Tapa.......sbb time nie kami akan bersama di dapur utk berkongsi idea, pendapat dan sesekali mengutuk masakan masing-masing.....ha..ha...ha.....Kali nie En Tapa memilih utk memasak "Ayam Masak Kicap Cili Api" sbb dia sgt suka makan makanan yg sangat pedas. Manakala aku diberi tugasan utk memasak "Kacang Buncis Goreng". Begitu bersemangat En Tapa memasak...aku relax jer sbb aku dah tahap Iron Chef. Apa pun aku sgt gumbira, bukan apa.....sbb ringan sikit keje aku bila En Tapa dpt memasak menu utama & yg paling penting masa kami bersama, sgt-sgt kami hargai dan kalu cuti hujung minggu memang kami akan habiskan bersama walau ke mana juga. Itu pasal ke dapur pun En Tapa nak ikut......Anyway...thanks to suamiku yg tercinta diatas bantuanmu.....Yg paling penting, En Tapa memang pandai memasak sama macam arwah abah dia. Kalau dulu, setiap hujung minggu bila kami balik umah ibu mertuaku (waktu kami duk umah sendiri) pasti abah yg akan memasak utk santapan kami sbb mak sibuk ngan program hujung minggu spt membaca doa & marhaban. So abah ler yg memasak. Macam-macam lauk terhidang atas meja dan aku rase En Tapa mewarisi kemahiran memasak drpd abah dia......anak bapak la katekan...........
jom ushar lauk kami.....................


Inilah rupa masakan En Tapa. Nampak jer hitam berkilat tapi sekali rase pasti menjilat......

Inilah lauk yg aku lak masak...em...menyelerakan. Aku campur sayur nie ngan udang utk menambahkan lagi keenakannya.....

Inilah wajah sebenar menu kami hari tue. ayam goreng tue di goreng khas utk anakanda tercinta yg tak boleh makan pedas........

No comments: