Wednesday, July 15, 2009

ALEESA MENGAJI

Semalam kami sekeluarga sampai Pandamaran lepas azan Maghrib berkumandang. Aku hanya sempat berbuka dgn air yg dibelikan oleh En Tapa kat 7 Eleven Simpang Empat. Sampai umah, mak dah pegi masjid.
Malam tue sesudah siap bagi bebudak makan, aku dah bersantap ngan En Tapa, bebudak dah siap mandi & dapur pun dah siap kemas maka aku pun barulah ke bilik air utk mandi & solat Isyak. Malam nie rasenya aku ade kelapangan sesudah solat utk mengajar Aleesa mengaji. Lame rasenye tak mengajar Aleesa ngaji sbb aku di bebani ngan keje umah & selalu pulang ke rumah lewat ckit. Nie dah ade kesempatan so aku pun panggil dia utk mengaji. Aleesa nie lak memang sgt suka kalu aku ajar dia membaca, mengira dan mengaji, cuma masa aku yg selalunya kurang ade. Mane taknye, mane nak layan anak, nak layan bapaknyer, keje umah lagi........tapi........semua tue tak mematahkan semangat aku utk mengajar anak aku sendiri.
Sesungguhnyer sgt susah utk kita mempertahankan akan apa yg cuba kita lakukan atau amalkan. Aku ade ler niat nak ngajo anak aku sendiri membaca, mengira & mengaji. Apelah gunanya ilmu yg aku dpt hasil mak abah aku hantar belajar dulu, kalu tak dimanfaatkan khasnya utk anak-anak.
Aku ingat lagi dulu......mase aku mula-mula nak masuk tadika. Abah la org yg bertanggungjawab memperkenalkan aku pada huruf ABC, mengira & belajar tengok jam. Abah ajar aku membaca & menulis sehingga aku pandai tulis kad raye mase aku berumur 5 tahun. Mase aku masuk tadika, aku dah tau semua benda yg ustaz ajar. Terima kasih pada abah sbb dia luangkan masa dia utk aku. Cuma tang nak ajar ngaji je abah hantar aku gie umah nenek ngaji (gelaran yg aku bagi kat tok guru ngaji aku). Punyer la garang nenek nie sbb berani pukul anak org sampai berbirat & aku salah seorg drpdnya. Tiap kali balik ngaji, tak sah kalu x menangis. Puas aku merayu kat mak minta dia cari tok guru lain tapi mak buat dek jer. Puas gak aku menyumpah seranah nenek tue tapi kat belakang dia jelah.
Ade sekali tue, aku ngan Angah ponteng ngaji. Kita org gie lepak umah member & yg pastinya mak tak tau. Sekali tue nenek ngaji tue tepon mak tanya nape aku ngan adik aku tak datang ari tue. Apela punya malang aku ngan Angah ari tue, makanya kami balik kena rembat ngan mak sbb ponteng ngaji. Tak cukup ngan mak, esok kami gie ngaji, nenek ngaji lak rembat kami. Akhirnya aku berjaya gak menghabiskan pengajian aku sehingga khatam Quran. Mak siap buat pulut kuning lagi. Punyalah bangga aku time tue sbb aku dah khatam quran mase aku darjah 5 (ikutkan dah cukup lambat).
Nenek tue cuma ngajo ngaji jer kat umah dia. Anak murid dia adelah dekat 30 org kalu sekali kumpul. Jadual ngaji kami sgt padat sbb kalu time cuti sekolah, kami akan ngaji pagi & petang (bosan giler). Itulah penyebab aku boleh khatam ngan cepat dlm tempoh 3 tahun sbb aku start ngaji mase aku darjah 2 . Mase aku memula masuk ngaji ngan nenek tue, member sekolah aku dah khatam Quran.
Sekarang baru aku tahu betapa bersyukurnya aku & betapa beruntungnya aku krn mendapat peluang seperti itu. Malang sekali anak-anak aku tak berpeluang utk merasa ngaji ngan nenek ngaji tue sbb nenek tue dah meninggal hampir 10 tahun lalu. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.
Aku harap niat aku yg suci ini dilindungi Allah dan aku dapat merealisasikan impian aku ngan En Tapa utk melihat anak-anak kami berjaya hasil didikan kami suami isteri....AMIN....
Jom ushar gambar bebudak nie yg sempat aku snap......



Kakak baru belajar baca Muqadam. Aku ajar dia sebaris sebaris biar dia senang nak ingat. Semalam aku dah try ajar baris yg kedua Alif, Ba, Ta sbb dia dah boleh baca baris yg pertama. Macam nak terkeluar gak anak tekak aku ngajo kakak nie ngaji sbb dia sgt pelat. Agak-agak dah berbuih mulut aku dok ulang benda yg sama tak gak dapat, ape lagi rotan ler jawapannya......Sorry la Cha, bonda bukan nak main-main. Bonda nak ajar Cha sampai pandai.


Si nana nie saje nak menyibuk. Tapi utk tak menghampakan permintaan dia, aku ajar gak dia ngaji. Sikit-sikit boleh la ikut...lebihnya main...........dia ingat aku tgh bersuka ria agaknya........

No comments: