Tuesday, November 3, 2009

SYUKUR UTK ANGAH

Ucapan syukur Alhamdulillah kepada Angah yang bakal bergelar ibu. Penantian Angah utk menimang cahayamata telah dikabulkan oleh Allah. Angah kini sudah mengandung 1 bulan setengah. Setelah menunggu selama 3 tahun, akhirnya Angah akan bergelar ibu pada tahun hadapan. Selama nie Angah yg menjaga anak-anak aku bila aku kerja. Sekarang anak-anak aku dah ada sepupu.
Angah ialah adik aku yg nombor 2. Kami sangat rapat sejak kecil lagi. Waktu sekolah rendah dulu aku selalu jadi pelindung utk Angah. Siapa yg buli atau kacau Angah pasti akan berdepan dengan aku. Aku tetap jadi perisai Angah sampai dia masuk sekolah menengah sampai nak pergi buat kajian utk PMR pun aku ikut. Kadangkala kerja sekolah Angah aku yg tolong buat. Bukannya Angah buli aku cuma aku kesian kat Angah, takut dia kena marah atau kena denda ngan cikgu. Kadang-kadang aku bising gak kat dia tapi dia nie lemah sikit bila belajar.
Badan Angah mula membesar masa dia masuk form 1. Mungkin perubahan hormon atau sbb vitamin selera makan yg mak bagi dulu. Itu menambahkan rasa rendah diri Angah. Tapi Angah pandai cari kawan. Angah kawan ngan bebudak yg sopan & baik-baik. Aku berkawan ngan semua kawan Angah. Aku kenal ngan semua kawan dia sejak dari sekolah rendah lagi sebab aku selalu ikut mana dia pergi. tapi Angah tak berkawan ngan semua kawan aku. Kebanyakkan kawan aku tak sejiwa ngan Angah. Aku laks selalu berkawan ngan org yg salah.
Sejak kecil lagi Angah sangat takut ngan mak & abah. Kalau boleh dia tak nak buat salah, takut kena marah atau kena rotan. Beza ngan aku yg pakai redah je. Kena marah atau kena belasah, belakang citer. Sebab tue Angah nie anak kegemaran mak ngan abah (itu salah aku). Aku ingat lagi time abah nak beli swimming suit utk Angah. Waktu tue kompleks renang kat Pandamaran baru buka. Abah cakap sebab Angah rajin tolong mak, abah belikan Angah swimming suit tue. Walaupun time tue abah belikan juga utk aku, tapi itu pun setelah puas aku merengek kat pasaraya. Macam-macam yg aku lalui sepanjang membesar bersama Angah. Pernah bergaduh utk Angah sebab ade budak ejek Angah gemuk, pernah berharuk kat kantin sekolah semata-mata nak belikan Angah makanan dan macam-macam lagi.
Bila dah dewasa & bakal menginjak ke alam matang, hubungan kami agak renggang sbb Angah dah tak perlu bergantung ngan aku sbb dia dah ada suami. Tapi aku tetap ambik berat hal Angah terutama bila aku tahu dia dah mengandung. Aku lak sibuk nak bawa dia gie check-up sedangkan dia ada suami. Mungkin sebab aku sgt teruja. Tentu angah lebih lagi.
Selalunya bila kita terlalu busy body, org akan salah anggap. Macam tue jugak Angah tapi aku takde niat yg salah. Aku nak yg terbaik utk Angah macam mane masa aku jadi pelindung dia sejak kecil lagi. Bukan dia saja tapi semua adik-adik aku sbb aku yg sulung. Aku lak, sejak kecil berdikari & tanggung sendiri utk semua keperluan & perbuatan aku sbb tue macam-macam yg telah aku lalui.
Semoga impian Angah akan termakbul & Angah berjaya mengharungi 10 bulan ngan tabahnya. Semoga Angah dan kandungannya sentiasa selamat dan berada dalam lindungan Allah........AMIN!!!!!!
Foto dirakan sewaktu kami bercuti di Tioman 2 tahun lepas.

No comments: