Tuesday, May 5, 2009

Episod 1 (Mak gie Umrah)

Lame rasenye tak update blog......untuk post kali nie, aku nak cerita pasal ibubapa mertuaku. Hari Sabtu yg lepas (2/05/2009), kami adik beradik kecuali Abg ngah telah menghantar mak ke KLIA utk menunaikan Umrah utk kali ke-4. Kali nie mak pergi ngan adik angkat mak, Achik Jan. Rumah mak dah mula penuh sedari Jumaat lagi. Aku & En Tapa lak dah start berkampung kat umah mak pagi Jumaat. Hari Jumaat tue kami dan family uchu dari Banting dah meriuhkan umah utk pergi kenduri kahwin anak kak Ejan kat Shah Alam. Bersungguh-sungguh mak nak gie sbb mak nie kalu bab kenduri-kendara kalau org dah jemput memang dia wajib nak pegi. Biar sakit pening, kalu org dah jemput tetap dia nak pergi. Sayang...dalam kekecohan kami itu abah tak nak joint dan mak pun apelagi membebellah kat abah sbb abah tak nak ikut gie umah kak Ejan. Tapi abah cam biasalah ngan tenang membatukan diri sbb dia dah lali ngan bebelan mak. Maybe abah nak kemas umah sbb sebelum tue ramai sgt kawan-kawan mak datang menziarah mak yg nak gie umrah. Maklumlah mak mertua aku nie org kuat masjid, tukang mandi jenazah lagik tambah lagik ngajar mengaji. Maka tinggallah abah sorang kat umah. Dan seperti kebiasaannya, apabila kami balik pasti umah dah kemas & dapur dah bersih.
Itu cerita sebelum kami menghantar mak pergi KLIA.......
Pagi Sabtu pulak, abah adalah org yg paling awal bangun. Dia sorang duduk kat dapur masak mee hoon utk sarapan. Bukan main awal abah bangun, siap kunci jam utk memastikan dia bangun on time. Aku yg bangun kul 6.00 pagi nie(rase aku dah cukup awal) terus mandi & sembahyang subuh. Dalam kul 6.30 pagi aku gie dapur nengok semua dah siap terhidang atas meja. Cepat & tangkas tul abah nie buat kejer. Kalu aku dah tentu terkial-kial. Tepat kul 8.30 pagi semua dah berkumpul & mula nak bergerak ke KLIA. Kali nie abah ikut sekali. Jom layan gambo yg aku ambik mase kat sana.....
Yg tengah tue ibu mertua ku (Hjh Juma'ah bt Zainal), yg baju bunga oren tue Achik Jan adik angkat mak & yg baju hitam tue aku tak berapa nak kenal la pulak. Tapi diaorg nie gerak dlm satu rombongan umrah tue....
Ini time ustaz bacakan doa & azan sebelum melangkah keluar rumah.

Gambar mak ngan Achik Jan....

Aku lak mengambil kesempatan bergambar ngan Achik Jan. Achik Jan nie yg support mak gie umrah sbb mak yg banyak ajar dia menghafal doa & bawak dia gie kursus. Mak jugak selama nie ajar Achik Jan ngaji & macam-macam lagi. Mak kata Achik Jan nie tak kahwin lagi.

En Tapa bersama ayah & bonda yg tercinta.......

Inilah menantu kesayangan Cik Ma'ah......

Inilah dia ibubapa mertua ku....Hj Abd Latib & Hjh Juma'ah.

Inilah aku bersama anakanda tercinta Adam Iskandar yg sgt lasak & tak tau duduk diam.

(bersambung)

3 comments:

Mr. Mrs Zaidi Diaries said...

Yus.. tanyo sikit.. omak mentuo ko pi umrah ngan adik angkat ko? takde muhrim ke? akak dia ke.. adik dia ke? buleh ke gi takde muhrim...

Tak bleh kan kalo takde muhrim adik angkat bukan muhrim beb.. tapi tak taulah ko ce tanya ustaz kamarudin kekekekekek..

Setau aku pi umrah ngan haji kene ado muhrim kalo pompuan.. lelaki takpoo.. pompuan wajib bagi tidka menimbulkan fitnah

areyuz said...

aku pun tak tau ler....sbb selama beberapa siri pemerigian mak mertua aku dulu pun dia pegi ngan adik pompuan dia,anak pompuan dia,cucu pompuan dia & now dia gie ngan adik angkat dia...pompuan gak.....nanti aku try tanye ngan ustaz hafiz......he...he...he....

Mr. Mrs Zaidi Diaries said...

ko jangan tanya ustaz hafis pesong akidah ko kang wakakaka..

hah selamo ni sume muhrim dia tu.. yang baru ni idak muhrim tu kekekeke.. adik angkat kalo ikut paraiddd pun saudara angkat mengangkat ni tak layak kekeke